SLIKANJE PO TIŠINI: Sava Marinković


OMNIBUS: Kako si počeo da se baviš muzikom?
SAVA: Ja sam u raznim sferama muzike bio
oduvek, baš na sve strane, i smatram da je to veliko
bogatstvo. U muzici sam od kad znam za sebe. A profesionalnije, ako
ćemo da krenemo s te bendovske strane, hteo sam da napravim skupinu
ljudi koja će da svira, više drugarski, neke autorske stvari, pošto
sam imao mnogo kompozicija koje su samo stojale. Nisam planirao da
nešto mnogo stvaram, ali ispalo je mnogo ozbiljnije nego što sam
očekivao...
Dakle početak je bio spontan...

Da li će možda bend ispaštati zbog
solo karijere, ako krene nešto još ozbiljnije?
Mislim da neće, ja ne bih voleo. Došlo
je do neke promene, drugačije orijentacije u vidu muzike među
članovima, ali to ne znači ništa. I dalje mi sviramo, samo
stagniramo s probama zbog albuma. Demetrin kao Demetrin, bend fleksibilan za žanrove, će uvek biti
tu. Imali smo čak skoro snimanje za „Benzin”,
i tu smo snimali neki zvuk bliži mojoj solo karijeri jer smo
improvizovali, ušli smo u studio i improvizovali. To će biti na
disku koji će pratiti časopis. Mi smo mogli da se skupimo i
klasično da odsviramo pesmu, ali smo hteli da stvorimo nešto novo,
jer radimo album i nećemo da forsiramo to, trebalo nam je nešto
drugačije. U svakom slučaju Demetrin neće da ispašta. Ja imam još
projekata, ljudi s kojima sviram, kako bi tek oni ispaštali zbog
solo karijere. Dakle ne ograničavam se. To što je meni igrom
slučaja krenulo, što su me našli ti ljudi, primetili me, hoće da
rade marketing... to je drugo. Dobro je kad te neko izvuče iz mase
muzičara i umetnika.
Kad možemo očekivati novi album
Demetrina? Pošto si upravo izbacio svoj solo album, a zna se da i
Demetrin snima nove stvari. Kako postižeš?
![]() |
Sava, Melinda, Norman |
Planirate li neke promocije?
U Pančevu počinjemo. Prvo lokalno, tu
je i najslađe. Tu mogu da napravim šta hoću, jer se osećam
domaće. Onda Beograd, Novi Sad, možda i dole po Srbiji, a čak i u
inostranstvu, Italiji, Nemačkoj... Ako ne budem radio promociju
albuma u Italiji, radiću tamo na projektu Sava, Melinda, Norman.
Jako mi je velika čast da radim tako nešto. Već se dogovaramo.
S kim sve još sarađuješ pored Melinde Ligeti i Norman-a Baiocchi-a?
S Aleksandom Đokić, ona je car. Ona
radi muziku za predstave i nema striktno pesme. Nikada nije radila sa
svojim kompozicijama, da ih uobliči u album. Samo izbacuje stvari.
Dođe kući s posla i snima... Nije otvorena za saradnju toliko, ali
smo radili zajedno jer smo se shvatili. Radim i sa Gojićem s TV
Pančeva, on mi isto gostuje na albumu. Svi su oni izvanredni
muzičari ali su nekako skriveni. To ne bi trebalo da se dešava, jer su jako
dobri. Drago mi je što sarađujem s ljudima koji su toliko stariji
od mene. Lepo je kad znaš da radiš nešto zrelo.
Reci mi nešto više o izdavačkoj kući
koja je izbacila tvoj prvi solo album.

Reci mi nešto više o tome...
Pa to je nešto što je pokrenulo tu
ozbiljnost na muzičkom planu. Mislim, imam 22 godine i iza sebe solo
album i bendove, albume i ep-je. To je sve bila samo želja. Sediš
kod kuće, stvaraš i želiš. I onda ti preko facebook-a dođe
gitara. (smeh) Šalu na stranu, jedan čovek koji je proširio biznis
na pravljenje gitara u Nemačkoj je otvorio firmu. Ja nisam video
nikoga ko više uživa u pravljenju instrumenata. On je poznavao mog
brata i pričao je s njim, čuo je moje pesme i dopao mu se moj rad,
tako je odlučio da me sponzoriše.
HORNSMANCOYOTE
Rođendan Boba Marlija kod nas se obeležava već
četrnaest godina. Ove godine je, pored filmskog, organizovan, naravno, i
muzički program. Mali klub Doma omladine, u petak, 15. februara, ugostio je
velikana domaće rege-scene Nemanju Kojića, poznatijeg po svom umetničkom imenu
Hornsman Coyote. Za zagrevanje okupljenih ljubitelja rege zvuka, bili su
zaduženi domaći soundsystemi Positive vibrations i Trenchtown rockers,
koji su svoju dužnost u potpunosti odradili. Coyote se našao na bini oko
jedanaest sati i oduševio publiku svojim performansom.
Nemanja je rođen 17. decembra 1975. godine, a
svoju muzičku karijeru počeo s petnaest godina svirajući kao trombonista u Del
Arno Bendu. Tokom srednje škole, svirao je i u mnogim bendovima s hardcore
i rep/hiphop tematikom, poput Dead Ideas, Sunshine, Shappa.
Sredinom devedesetih osniva svoj bend, Eyesburn, s kojim postiže veliki
uspeh i izdaje nekoliko albuma „Dog life” (1998), „Fool control” (2000),
„Gabau!” (2001), „Cool fire” (2002), „Solid” (2003) itd. Početkom novog
milenijuma, tj. kada je bend napravio pauzu, Coyote počinje solo karijeru
odlaskom u London. Tada postaje poznat i van granica naše državice i do sada
izdaje albume „What next?!” (2007) i „Self defined you” (2010).
Tokom svojih turneja nastupao je širom Evrope, ali i u Meksiku, Etiopiji i
kasnije u Južnoj Africi. Neposredno pre nastupa, uspeli smo da popričamo s
Nemanjom o njegovom radu.
OMNIBUS: Kako je bilo početi muzičku karijeru i opstati na sceni
tokom devedesetih, pored svih nemira koji su se događali?
KOJOT: Držali su nas vera i upornost. Moji vršnjaci su
napustili Srbiju i otišli u inostranstvo. Mi smo ipak našli spas u muzici i sve
te loše stvari koje su se dešavale mi smo jedonstavno pretopili u muziku i u
pozitivno. Što nastavljamo da radimo i dan danas.
A kako si uopšte
zavoleo rege i trombon?
Rege je došao veoma rano u moj život, ali
paralelno s drugim vrstama muzike. Kako sam odrastao, normalno, moja
interesovanja su bila vezana za sve vrste muzike i odmah sam video da će me
zanimati muzika u životu. Kada sam video na televiziji spot za „Gimme Hope
Johanna” od Edi Granta, rekao sam mami: „Hoću ovo!”, onda je ona kupila live
kasetu koju je izdala RTV Ljubljana u dve kasete, ali je uspela da nađe samo
drugi deo i ja sam bio jako tužan što imam samo drugi deo. To je moj prvi
kontakt s regeom, gde sam čuo i pesme poput „Living On The Frontline”, „Walking
For Sunshine” itd... Realno, moj prvi kontakt s regeom jeste bio Edi Grant, pa
je posle došao Bob Marli. Dublje sam krenuo da kopam i da se interesujem za
rastafarijansku filozofiju i muziku, kada je, dok sam bio u srednjoj muzičkoj
školi, došao Jovan Matić i tražio trombonistu za rege-bend. Pošto sam tada znao
za muziku Boba Marlija, bio sam jako zainteresovan, mada su me tada zanimale i
druge stvari kao što su dark, core, pank, hevi-metal i sve to, ali nema veze,
voleo sam rege. I tada počinjem da dublje istražujem rasta filozofiju,
pronalazim manje poznate izvođače i tu sam gde sam sad.
Kako si odlučio da
osnuješ „Eyesburn” i koji su muzički uticaji zaslužni za takvu raznovrsnu
mešavinu žanrova?

Gde se tada
nastupalo i kako su izgledali ti nastupi?
Nastupali smo po malim klubovima, uglavnom
andergraund, bez ikakve dozvole države i to su bili klubovi koji nisu primali
više od osamdeset ljudi. U nekim situacijama smo čak i trošili to malo novca
što smo imali da bi otplatili tehničke uslove kako bi se koncert uopšte i
desio.
Ispričaj nam kako
si se odlučio za solo karijeru i taj sam početak?
Počeo sam je 2006. kada se bend razišao na neko
vreme i pošto se samo bavim muzikom, morao sam da smislim šta ću dalje, pa sam
otišao u London i sreo neke od producenata koji su mi dali šansu i krenuo sam
da sviram trombon za razne britanske, što andergraund što mainstream rege
produkcije i tako je sve krenulo. Posle sam dobio poziv iz Poljske za jednu
turneju, potpisao ugovor sa izdavačkom kućom za dva vokalna rege albuma (solo)
i bukvalno za kratak vremenski period sam shvatio da sam u stvari postao solo
izvođač.
Pošto se malo zna
za tvoju internacionalnu karijeru, kaži nam nešto više o njoj. Sa kim si sve
sarađivao?
Pa sarađivao sam sa mnogo imena od legendarnog
Lee Perry-a i Max Romea do new roots super zvezda kao što su Lutan Fyah, Jah
Mason i nebrojano andergraund, uglavnom britanskih, rege produkcija koje isto
ne kasne s kvalitetom, ali su manje poznati...
Šta je uzrokovalo
pauzu u „Eyesburn”u i kako ste se ponovo okupili?

Kakvi su ti
planovi za Eyesburn, a kakvi za solo karijeru?
Jednostavno vozim i volim muziku, trudio sam se
sve ove godine da se bavim muzikom. Neću staviti ni jedno ispred ovog drugog.
Podjednako volim i Eyesburn i ovo što sam radim. Stilski su te dve
stvari potpuno drugačije, ali podjednako su mi drage i nadam se najboljem i za Eyesburn
i za ovo što sam radim.
Na čemu trenutno
radiš?
Trenutno snimam vokale za novi album Eyesburna,
trebalo bi da snimim za poslednjih sedam pesama, a pola sam već otpevao. Miksam
svoj solo vokalni album i čekam da mi stigne prvi kontigent ploča
instrumentalnog albuma iz Engleske.
Hoćeš li raditi s
nekim domaćim producentima ili samo sa stranim?
Eyesburn se radi ovde u Beogradu, u
studiju „Blaize”, kod Miloša, koji je jako poznat na hard-core sceni u
poslednje vreme, jer većinu uspešnih i dobrih materijala koji su se desili na
toj sceni je on producirao. Tako da, novi Eyesburn se radi na
Bežanijskoj kosi. A biće verovatno rađen mastering u Americi pošto je standardi
hevi-metal zvuka danas zahtevaju dobar mastering, a to je moguće dobro uraditi
jedino u Britaniji ili Americi.
Nešto za kraj?
Pa nek ljudi budu dobri, nek veruju u sebe, nek
vole sebe i slušaju dobru muziku i nek ne odustaju od svojih ideala i da budu
jaki u životu i nek budu zahvalni svemu lepom.
S. Kujundžić
MARKO ŠELIĆ MARČELO
OMNIBUS: Šta te je podstaklo na knjigu i koliko je samo pisanje
trajalo?
MARKO: Pisanje je trajalo oko godinu dana,
prva verzija prve glave bila je napisana avgusta 2011. godine, a
prva verzija poslednje glave napisana je avgusta 2012. To je godinu dana uz
konstantno brušenje onog već napisanog dok pišem ova nova poglavlja. A pokretač
je isto što i uvek: radoznalost i neka dilema koja ti padne na pamet, pa
pokušavaš da je razrešiš kroz svoje junake, i na taj način preispituješ samoga
sebe, tražiš neke odgovore ne tvrdeći ništa nego postavljaš junake tako da
stavljaju priču u akciju i istu razrešavaju ili ne razrešavaju, dok čitaoci, a
pre njih i sam pisac, to prate gledajući kuda će to stići.
Da li si počeo da
pišeš od ideje ili teme? Da li si prvo imao ideju ili je to došlo kasnije?
Koliko si svoje
muzičko iskustvo iskoristio i ubacio u svoje romane?
Više sam koristio životno nego muzičko iskustvo.
Glavni junak „Malterega” ima bend, mada nisam ni gitarista ni pevač, tako da je
to dovoljno blisko i dovoljno udaljeno od mene. Mnogo je zabavnije unositi se u
ono što ne poznaješ umesto u ono što poznaješ. To je kao kada glumcu zadaš
zadatak da odglumi samog sebe to i nije neki napor. Mnogo se više zabavlja
glumeći nešto što ni po čemu ne liči na njega. Leo definitivno ima neke delove
mog svetonazora, neki bi rekli da mnogo toga imamo zajedničkog, ali zato tu
postoje razni drugi junaci koji su prilično različiti od mene i za koje je bilo
potrebno, za neke od njih istraživački rad, a za druge pak ući u glavu drugog,
čak izmišljenog čoveka, ne bi li ga učinio uverljivim. To je ono što ovaj posao
čini zabavnim.
Da li veruješ u to
da dok pišeš o bilo čemu ili bilo kome zapravo pišeš o sebi?
Pojasni nam
sličnosti i razlike romana koje si napisao, iz svog ugla?
Lično poređenje
književne i hip-hop scene?
Nažalost, meni na pamet prvo pada ružna paralela, na pamet mi padaju reči podeljenost, zatim ekspanzija kiča na oba ta fronta, treće što bi mi palo na pamet bilo bi pozitivno, ali sa nekoliko kapi gorčine, a to je da i te kako postoji kvalitet na oba mesta, ali je ugušen buljukom onog što ne valja, jer je ljudima prijemčivije, lakše se čita, odnosno sluša, ne zamara, ne tera na razmišljanje, ne nudi onu gorku knedlu koju nakon čitanja čovek mora da nosi u grlu dva dana dok promišlja o tome. Šteta je kada prednost dobija nešto što je plitko u odnosu na ono što, ja bih rekao, nudi i još nešto osim zabave. Svi mi koji se bavimo nečim kreativnim pokušavamo i da zabavljamo, ne zato što smo zabavljači po prirodi, nego zato što je vrlo važno prikovati pažnju publike na delo. Ja ne mislim da ljudi stvaraju zbog publike. Mislim da ljudi stvaraju zbog sebe i da je to oblik terapije, ali mislim da se objavljuje zbog publike i ko to nije raščistio sa sobom, po meni, ima neki problem u shvatanju kako stvari idu. Znaš ono kada je neko u javnosti i kaže „Ja ovo radim samo zbog sebe". U toj tački ne, u tački kad sediš u svom ambijentu i stvaraš - da. Trenutak kada izađeš u javnost, to više nije samo tvoje, ti nisi jedini u lancu i to nije samo zbog tebe. Sada ima tu nekog drugog ko takođe oblikuje tvoje delo svojim mišljenjem, svojim stavom o tome da li to vredi ili ne.
Pošto si i sam
rekao da se na neki način ograđuješ od ovakve hip-hop scene kakva je danas,
pošto „to više nije to”, šta planiraš za novi album?
Da li misliš da
ljudi koji slušaju tvoju muziku takođe vole da čitaju tvoje knjige ili je
publika na neki način podeljena? Da li imaš takvu povratnu informaciju?
Ima i jednog i drugog. Ima ljudi koji vole način
na koji pišem, ali im je potpuno neslušljiv taj rafal brbljanja koji se pojavi
u pesmama. I onda im dođe relaksirajuće kada nema toga, nego samo reči. Tako da
u nekim slučajevima moj prozni rad ne deli istu publiku kao muzički, a u nekim
deli. Meni je naravno, kao autoru, mnogo draže kada nalazim nešto za sebe u
čitavom tom opusu koliki je do sada. Ali nemam ništa protiv kada nekome
odgovara samo jedno od ta dva. Uostalom, samo iz te namere muzički rad jeste potpisan
sa Marčelo a prozni s Marko Šelić, ne zato što sam multipla ličnost, sad
kao lud sam (smeh), već zato što kao autor sugerišem da to može a i ne mora da
ima istu publiku. Nekome jednostavno ovo može da bude pisac, koji je čitljiv i
on se zove Marko Šelić, i onda muzičar Marčelo koji je u nekom srodstvu
s ovim, mada me to ne zanima, ili obrnuto. Tako da samo otuda dolazi to
„razdvajanje".
N. Stojanović
ZORAN JOVIĆ LETAČ: NATRAG U PROŠLOST
Na predavanju održanom 03. decembra
u „Školi crtanja” Doma omladine, mlađa pančevačka publika mogla je
da se iz prve ruke upozna s radom Zorana Jovića, muzičara i
stripadžije iz Banatskog Novog Sela. Predstavljanje najnovijeg
izdanja „Između muzike i stripa”, kao otvaranje izložbe „S kamenom u
ustima”, radova alternativaca i stripadžija iz Banatskog Novog Sela
u galeriji DoP-a, približili su nam rad ovog autora i
zainteresovali nas više za njegovu prošlost i razvojni put kao
svestranog umetnika. Pronašli smo Letača na radionici stripa, dok
je mladim nadama pokazivao da crtaju, i on je bio više nego
raspoložen da s nama podeli izuzetno zanimljivu priču o proteklih
četrdeset godina svog rada.
OMNIBUS: Šta je po tebi strip i kako je
izgledalo tvoje upoznavanje s njim?
ZORAN JOVIĆ LETAČ: Strip je vrsta umetnosti i zabave za mlade, i 70-tih i 80-tih je bio izuzetno popularan i pristupačan. Bilo ga je u različitim formama, od različitih svetskih poznatih i nepoznatih autora kao i domaćih autora, i mi smo to pratili. Ja sam od malih nogu, imao priliku da odlazim kod starijih, koji su imali svoje kolekcije stripa, i da provodim vreme čitajući. Jednostavno, to je bio svet u koji sam uranjao kad god sam imao priliku, i doživljavao sve ono što se dešavalo u stripovima. Kasnije, pojava komercijalnijih stripova kao što je „Zagor” je bila prelaz. Nedostajali su nam neki bliži junaci tada, jer smo i mi bivali stariji, odrastali uz strip, a falile su nam neke stvari, i mi smo ih pronalazili u stripovima. Elem, ubrzo se pojavio „Alan Ford” i bio sam zatečen prvo formom, a onda i temama koje su bile obrađivane. Bio sam oduševljen jer je strip bio potpuno drugačiji od svega što sam do tada čitao, i bio je pisan na jedan jako čudan, zanimljiv i komičan način. Voleo sam da iscrtavam likove iz Alan Forda, od početka do kraja, i tako sam i zavoleo da crtam. Međutim, kod mene se kasnije pojavila barijera prema realističnom stripu, pošto mi je to bilo veoma surovo za crtanje, zbog reda i konteksta. Shvatio sam da treba da se prepustim svom unutrašnjem ritmu, mašti i potrebama koje sam imao, i počeo sam da crtam iz prve ruke, kako mi je nadolazilo. Kasnije sam saznao da je to neka vrsta autorskog stripa. Nisam se školovao, niti mi je neko pokazivao kako da crtam, pa sam tako i bio zaštićen od uticaja u stripu. I dan danas volim da kažem za sebe da ne znam da crtam, ali to i nije toliko bitno. Za mene je bitna ta priča, strip priča koja treba da dominira pored crteža, tj. stripa, poruka koju mi kao strip autori alternativnog pogleda dajemo. Ona je bitna i volimo da prenesemo sve ono što se ne može naći u komercijalnom stripu.
ZORAN JOVIĆ LETAČ: Strip je vrsta umetnosti i zabave za mlade, i 70-tih i 80-tih je bio izuzetno popularan i pristupačan. Bilo ga je u različitim formama, od različitih svetskih poznatih i nepoznatih autora kao i domaćih autora, i mi smo to pratili. Ja sam od malih nogu, imao priliku da odlazim kod starijih, koji su imali svoje kolekcije stripa, i da provodim vreme čitajući. Jednostavno, to je bio svet u koji sam uranjao kad god sam imao priliku, i doživljavao sve ono što se dešavalo u stripovima. Kasnije, pojava komercijalnijih stripova kao što je „Zagor” je bila prelaz. Nedostajali su nam neki bliži junaci tada, jer smo i mi bivali stariji, odrastali uz strip, a falile su nam neke stvari, i mi smo ih pronalazili u stripovima. Elem, ubrzo se pojavio „Alan Ford” i bio sam zatečen prvo formom, a onda i temama koje su bile obrađivane. Bio sam oduševljen jer je strip bio potpuno drugačiji od svega što sam do tada čitao, i bio je pisan na jedan jako čudan, zanimljiv i komičan način. Voleo sam da iscrtavam likove iz Alan Forda, od početka do kraja, i tako sam i zavoleo da crtam. Međutim, kod mene se kasnije pojavila barijera prema realističnom stripu, pošto mi je to bilo veoma surovo za crtanje, zbog reda i konteksta. Shvatio sam da treba da se prepustim svom unutrašnjem ritmu, mašti i potrebama koje sam imao, i počeo sam da crtam iz prve ruke, kako mi je nadolazilo. Kasnije sam saznao da je to neka vrsta autorskog stripa. Nisam se školovao, niti mi je neko pokazivao kako da crtam, pa sam tako i bio zaštićen od uticaja u stripu. I dan danas volim da kažem za sebe da ne znam da crtam, ali to i nije toliko bitno. Za mene je bitna ta priča, strip priča koja treba da dominira pored crteža, tj. stripa, poruka koju mi kao strip autori alternativnog pogleda dajemo. Ona je bitna i volimo da prenesemo sve ono što se ne može naći u komercijalnom stripu.
Oni koji rade komercijalni strip za nas
vole da kažu da smo mi „Čiča Gliše”, da radimo na tom nivou.
Poznajem dosta strip crtača iz regiona, i šire, koje baš briga šta
oni misle, a i obratno. Moje mišljenje je da svako treba da radi
onako kako mu se prohte. Novac uopšte ne ulazi u celu tu priču, već
samo treba da se istreseš, da kažeš to što imaš kroz formu
stripa. A ako možemo da se susrećemo na nekim radionicama,
festivalima i izložbama to je još jedan veliki plus, i daje lepotu i jednostavnost svemu. Naravno, kada prođe određeno
vreme i kada se kao strip stvaralac pretvoriš u iskusnog kreativca
onda gledaš da svoje iskustvo preneseš na druge, naročito mlađe.
Reci mi nešto više o samom Banatskom
Novom Selu? Koliko je ono otvoreno za alternativnu umetnost?
Živim i radim u Banatskom Novom Selu, koje ima tradiciju
u stripu a i u muzici. Ono više od dvadeset-trideset godina dominira
u našoj sredini. Pored stripa i muzike tu je i film, pogotovo
alternativni, dokumentarni. Nekoliko prijatelja i ja smo imali grupu
„Napred u prošlost”, pa smo radeći muziku radili i fanzine, naše
autorske novine, kroz koje smo se na drugi način izražavali
kako bi uspeli da što više ljudi upoznamo s nama i našim radom.
Ono što nismo uspevali u muzici prolazilo je kroz fanzin, a on je
pored priča, tekstova, poezije, kolaža imao i strip, i onda smo
hteli da budemo potpuno slobodni u izražaju, i to je ispalo veoma
autorski i upečatljivo. Kasnije, kroz petnaestak brojeva
fanzina koji se takođe zvao „Napred u prošlost”, prešli u malo
ozbiljniji deo rada. Radili smo na fanzinima „Pančevački tvor”,
„Nada”, i sarađivali smo s drugim fanzinašima iz bivše Jugoslavije
pa čak i Amerike i Evrope. Baviti se ovim stvarima u jednoj maloj
sredini može zvučati kao naučna fantastika, malo čudno, ali
baviti se bilo čime igde ne mora biti uslovljeno veličinom mesta.
Čini mi se da je na neki način čak ta mala sredina dosledna da ti
pruži potpunu slobodu, jer se ljudi u manjoj sredini bolje poznaju,
poštuju i razumeju. Pogotovo kada se radi o nekom mestu multinacionalno. Ta izmešanost doprinosi tome da
ljudi koji su kreativni nemaju toliko prepreka na putu ka ostvarenju
svih svojih ideja. Veliki broj ljudi je često dolazio da se druži s nama u
kući u kojoj smo vežbali. Tako da smo svakodnevno razmenjivali
ideje i zajedno radili na nekim stvarima, pa smo stekli
poverenje nekih starijih ljudi, a i mlađih generacija, tako da
smo utrli put mnogim budućim generacijama, klincima koji su kasnije
počeli da se bave stripom, muzikom...
Kako je izgledalo nastajanje
Alternativnog kulturnog kluba?
Krajem devedesetih se pojavila jedna
potreba među nama da se udružimo i pokušamo da preko Doma kulture,
koji je bilo jedina institucija kulture u selu, dobijemo podršku u
smislu prostora gde bi mi mogli zvanično da se okupljamo i tu realizujemo svoje
ideje, programe i projekte. Imali smo sreću da se 2000. godine promenilo nešto na
političkom planu, pa smo iskoristili priliku i od direktora Doma
kulture dobili zeleno svetlo, i renovirali jedan prostor koji smo
nazvali Alternativni kulturni klub. On je bio otvoren za sve.
Registrovali smo se zvanično i delujemo uspešno sve do danas. Ni od
čega smo napravili nešto i u kratkom vremenskom roku stvorili jednu
vrstu reprezentacije kreativnih ljudi koji će imati šta da pokažu
drugima. Nije bilo važno samo zvati kreativne ljude da dođu kod
nas, da održe neku izložbu ili prezentaciju, već je bilo važno
raditi na sebi, pa smo mi uz podršku Doma kulture radili šta nam je
god palo na pamet. Uglavnom smo gledali da uživamo u
tome što radimo. Uprkos problemima u realizaciji nalazili smo način
da preskočimo probleme, zaobiđemo prepreke i nepoverenje kod ljudi
koji su imali uticaj na društveni život u selu. Kasnije, kada smo
stvorili takvu reprezentaciju i jedan potencijal, polako smo izašli
iz granica lokalnog, dolazili u Pančevo, Beograd... i širili se gde
god smo mogli. Kako se širio taj virus interneta omogućio nam je da
komuniciramo sa svima u svetu. Vrlo brzo smo postali mala, zanimljiva
tačka za mnoge koji su dolazili u Pančevo, Beograd, Novi Sad, i
ljudi su često dolazili kod nas. Ljudi su brzo čuli za jedno malo,
egzotično mesto u kome obitavaju čudni ljudi.
Koje je tvoje mišljenje o stripu
danas?
Ranije si zaista i u najmanjem mestu na
trafici mogao da kupiš strip. Stripa je bilo čak i kada nije bilo
novina. Jednostavno, gde god da kreneš, imao si strip. On je bio
jedno ozbiljno gradivo koje si morao da savladaš, ako si želeo da
budeš u trendu, da pomeraš granice svesti. Početkom osamdesetih je
bilo toliko raznovrsnih stripova, i sav sam džeparac trošio na
stripove, a toliki ljudi su skupljali stripove, i imali svoje
kolekcije. Devedesetih, i zbog tih sankcija, strip je više zamro.
Došao je neki period gde više strip nisi mogao da nađeš, možda
samo u Politikinom zabavniku. Potreba za tim medijem je rasla, tako
da u jednom datom momentu, 97. godine, moj prijatelj i ja smo čuli
da neko u Pančevu drži radionicu stripa i da se u stanu okuplja
određeni broj ljudi...
U kuhinji?
Da, reč je o Aleksandru Zografu i
njegovoj „Kuhinji”. Mi smo odmah nabavili njegov broj telefona, zvali
ga i on nas je pozvao da dođemo. Tako smo počeli da se družimo s
ljudima u njegovoj „Kuhinji”, gde je razmena ideja doprinela tome da ni
iz čega stvaramo nešto što smo kasnije pretočili u strip izdanja
pod imenom „Kuhinja”. Zapravo strip-zin
„Kuhinja” je izlazio onda kada smo imali para da ga štampamo. Niko od nas nije specijalno znao da crta, međutim Rakezić
je imao jedan dobar štos u vođenju radionice. Postojao je uvek
kratak uvod u svako to druženje gde bi on pričao o određenom strip
crtaču iz sveta, ili kod nas, i ako bi imao neki primerak njegovog
stripa mi bismo to razgledali, i kasnije, kroz određenu temu koju
bismo osmislili tada crtali neki strip. Imali smo pomoć od njega,
a on se jedini ozbiljno bavio stripom od nas. Kasnije su mnogi
izrasli u dobre strip crtače. Svi su bili posebni, i imali neki svoj
stil. Radili smo tako da je Rakezić uspeo da nas uvede u strip tako
da se mi izražavamo na svoj način. Ta radionica je kasnije izrasla
u internacionalni festival autorskog stripa „GRRR!”, koji se dešavao
petnaest uzastopnih godina u Pančevu, gde je jedna stalna grupa
ljudi pomagala, a Rakezić je bio na čelu te organizacije.
Organizovati to je bilo veoma teško, ali kada želiš nešto sve
prepreke su premostive. Zograf to najbolje zna, tj. koliko je vremena i
truda morao da utroši u to. Stvoreni su dobri kontakti s ljudima iz
regiona, Evrope i sveta. Svi mi koji smo učestvovali u tome stasali
smo, i postali pojedinci u tome. Počeli smo da crtamo stripove i da
ih objavljujemo i štampamo. Vrlo brzo je to stizalo do nekih ljudi
koji su bili dovoljno hrabri da nas pozovu na izložbe, festivale...
Mislim da je alternativni strip tako doživeo svoj procvat u
Pančevu. Dosta pojedinaca je uspelo da pronađe način da održava
strip seanse s decom u svom mestu. Interesovanje za strip nikada nije
jenjavalo, pogotovo u sredinama gde nije toliko poznat. Strip
kao forma je dovoljno slobodan, da posle nekog vremena rada s decom
ona to brzo savladaju. U našem najbližem okruženju strip je u neku
ruku došao na jedan nivo da mi koji znamo nešto o njemu dajemo
mlađima to znanje.
Reci mi nešto više o vezi između
stripa i muzike.
Kakva je po tebi razlika između stripa
i drugih vrsta umetnosti?
U pitanju je forma. To je neki svet
koji ti dozvoljava da duboko zaroniš u suštinu, bit, stvaranja. To
je jedna vrsta pokretnih slika, znači ne kao film, ali slike koje te
jedna za drugom vode ka nečemu. Da li je kratka ili duga forma
zavisi od autora, ali strip od svega drugog se izdvaja upravo zbog
forme. Postoji standard koji treba da se poštuje prilikom same
izrade, ali opet, u alternativnom stripu, forma ti dozvoljava da je
oblikuješ kako želiš. Strip je široki pojam u kome čovek može
da se razmaše.
Da li bi strip mogao da povrati svoju
popularnost?
Pa možda zbog interneta. Sve je danas
preneto u elektronski oblik. Razlika je samo u tome što oni koji
su navikli da drže nešto u rukama, ne vole baš da provode vreme na
internetu. To zadovoljstvo kada ti držiš strip u rukama nije isto
kao i kada ga čitaš na internetu. To je isto kao kada gledaš film
u bioskopu, ili kod kuće. Ta količina zaodvoljstva i sreće koju
dobijaš kada čitaš štampan strip je ogromna. Danas su ove
generacije opsednute društvenim mrežama i komuniciraju tako. Mislim
da to nije pravi put. Ne treba biti toliko globalan i otvoren. Kao
što je problem i u muzici, tako je i u stripu. Odavno je r'n'r
potonuo kod nas, i ne pomera granice koje je pomerao nekada.
Društveni uticaj je bio mnogo jači, i mnoge stvari su se rušile
kroz način izražavanja i oblačenja. Te forme su, pogotovo kod nas,
dovedene do kataklizme. Mislim da r'n'r treba zabraniti nekim
defektom (smeh), da bi se on ponovo vratio.
D. Joksimović
D. Joksimović
IVA, IVICA, IVAN
Kad je bal, nek je bal
Radni
dan, gradski prevoz, pančevački most. U razularenoj bandi opštepoznatoj
kao korisnici javnog prevoza, moguće je razaznati više bioloških vrsta. Tu su sredovečni muškarci i žene, i njihovi podočnjaci na putu ka poslu, učenici, i njihova disciplinovana nezainteresovanost na
putu ka srednjim školama, studenti i njihova mladost na putu ka fakultetima, kao i ona, četvrta grupa, u koju spadaju penzioneri i putnici namernici, koji jednom mesečno odluče da se provozaju do
prestonice, iliti simulacije EU standarda.
Dok se u zadnjem delu autobusa čuje rika u našim krajevima izuzetno rasprostranjene vrste (penzionerke), i odvija
krvava borba s mužijakom iste grupacije (penzionerom) za sedište - njihovu s pravom zasluženu teritoriju - nešto manje dinamično je u
prednjem delu autobusa. Studentkinje se oslanjaju na šipke, sredovečne žene
kopaju po torbama u potrazi za Bus Plus karticama, a tu negde stoje i
studenti i zajedno se, pri naglom skretanju autobusa, klate, ali s
velikim umećem uspevaju da se održe na nogama. Iskustvo je to, ili šta
već. No, današnju epizodu opstanka u GSP-u nećemo
posvetiti studentkinjama i njihovom umeću s šipkom, niti bilo kojoj od zatečenih vrsta. Nama je trn u oku pažnje
jedan primerak muške populacije, a upravo: student, koji strpljivo čeka da autobus stigne na njegovu stanicu. Obučen u dugački, crni kaput, on posmatra okolinu i nešto duboko razmišlja, o životu.
Iza zamišljenog pogleda i hipsterske brade krije se, zapravo, jedan
talentovan Pančevac. Njegovo ime je Ivan Kačavenda, a u nastavku ovog
teksta saznaćete više o tome čime se bavi, pored već spomenutog
korišćenja javnog prevoza i studiranja.
Ovog
dvadesetčetvorogodišnjaka prvi put smo gledali u Domu omladine, 28.
septembra, na promociji albuma benda „Ivica”, koji je osnovan pre nešto
manje od dve godine. Pored izuzetno zahtevnog fakulteta i benda, Ivan uređuje radio-emisiju na BTON radiju, a upravo je žurka ovog radija,
10. novembra, u svima nam omiljenom kafiću „Štab Pogon”, bila povod da
ga potražimo i porazgovaramo. U intervjuu koji sledi rekao nam je nešto o lepim (i mnogobrojnim) stvarima kojima se bavi, i s nama
podelio razmišljanja o muzici i alternativnoj umetnosti.
OMNIBUS: Reci nam, prvo, nešto više o BTON-u.
IVAN:
Ja sam na BTON radiju tek tri meseca, a emisija ide dva i po meseca, i
nisam tu od osnivanja, a za radio sam čuo pre pet meseci te nemam puno
tehničkih informacija. Znam da je osnovan pre godinu i mesec dana, u
Beogradu. Osnovao ga je Srđan Zdravković, s bratom i drugarom.
Kako si počeo da radiš?
Počeo
sam da radim tako što sam upoznao Jelenu Bojović, devojku koja radi
emisiju od početka, od samog osnivanja radija. To je emisija o klasici,
„Je.Bo. Klasiku”. Ona me je uopšte uvela u priču s BTON-om. Pored te
emisije, nisam iskreno znao za program radija, shvatajući da je to neki
radio na internetu koji pušta muziku i ima neke plejliste. Međutim, on
sada ima nekih dvadesetak emisija od 15 do 20 časova koje idu redovno
svakog dana. Radi se o najrazličitijim žanrovima, džez, preko
talk-show-ova, hiphop-a, treš metala, hardcore-a, house-a...
I te klasike...
Da,
i te klasike. To je sjajno. Mislim da radio to i treba da bude. To je,
kako sam shvatio, nastalo s ciljem da se promoviše underground kultura
preko interneta, što se zapravo i sad dešava. Ima dvadeset emisija koje
puštaju najrazličitije vrste muzike. Skoro su počele i te promo žurke,
pre mesec, dva, od prvog rođendana radija. Srđan je počeo da organizuje
te žurke s ciljem da se promoviše radio, zato što je u poslednja dva
meseca naglo porasla slušanost BTON-a, generalno, a i nekih emisija, i
počela je cela ta priča da se zahuktava. Ideja je da se organizuje
promocija po Srbiji. Bile su dve žurke u Beogradu, u klubu „Šećer”, i
sada u „Pogonu”, i to je fino krenulo.
Kako je izgledala realizacija tvoje emisije „Iva alternativa”?
Jako
spontano je krenulo, a ideja potiče još od srednje škole i te vizije
idealnog života. Želeo sam da jednog dana, kada budem imao četrdeset
godina, gde god radio neki posao od 7 do 3, imam neku radio emisiju,
nije bitno gde. Želeo sam da imam svoj termin na radiju jednom nedeljno,
i da pričam o muzici, totalno anonimno, i da imam nekih deset slušaoca.
To je bio neki idealan život.
Ostvarenje snova...
Da,
tako nekako. I onda sam se upoznao s Jelenom i ona je rekla: „Pa
hajde!” Mislio sam da se šali. Ali tada uopšte nisam bio svestan kakve
mogućnosti postoje kada imaš digitalni radio, radio koji se sluša preko
interneta i tako emituje čitav svoj program. To je krajnje
pojednostavljeno. Uostalom, kao i u svim sferama života, npr. u muzici,
taj kompjuter i neki digitalni svet otvara mnogo više mogućnosti. Ne
moraš da ideš u studio, sve možeš da uradiš iz svoje sobe. Jedan radio,
danas, možeš da vodiš iz sobe, i to je jedna prednost koju ti daje
internet i ovo digitalno doba. Dakle, ispostavilo se da je to jako
ostvarljiva ideja. Zanimljivo jeo što u tom trenutku nije bilo emisije o
eksperimentalnoj, indie, rock muzici i sceni.
Kako si odabrao baš tu vrstu muzike? Da li je to nešto što privatno slušaš?
To
je ono što slušam, volim i sviram, ali na prvom mestu slušam. Inače,
volim da otkrivam nove bendove, čitam o njima i istražujem, a ovo je
samo moja realizacija dnevnih interesovanja, što mi je fantastično.
Možda je i najbitniji motiv zbog koga sve ovo radim deljenje muzike koja
je ogromna, kako kod nas, tako i u svetu, ali nije dovoljno
promovisana. Ona nije mejnstrim, nije pop. Nema je dovoljno u medijima,
prvenstveno na internetu, a radio emisija je savršen način da se tako
nešto promoviše. Muzika koju puštam, to je opet sve subjektivno.
Naravno, ja ne mogu da skinem pedeset bendova dnevno, da mi se četrdeset
ne dopadne, a da ih opet puštam. Prosto, 95% muzike koju puštam je ono
što se meni dopada, ali to je autorska emisija, prilično subjektivna. To
deljenje je sjajna stvar, poenta svega, jedan od važnijih motiva zbog
kog radim emisiju, deljenje sadržaja s nekim. Počeo sam od skoro da
čitam i pesme, blogove, i na šta naiđem na internetu, u emisiji, i da
delim i takve informacije. Imam ideju da se to ustali, i da se u svakoj
emisiji, na primer, pojavljuje neki novi blog, ali i više od toga...
Možda neko povezivanje književnosti i muzike...
Da,
tako je. Jer opet, to je nešto čime se ja bavim na dnevnom nivou. Pošto
studiram književnost, saznajem svašta, a zašto ne bih podelio i to.
Meni je jako drago kada nekom otkrijem nešto, i onda se taj neko
oduševi, tada se ja oduševim duplo. To je prelep osećaj i to me održava.
I kada nemam vremena da radim, nađem vremena, baš zbog toga. Jer za sve
je potreban motiv, što je on jači prepreke nisu bitne.
Koje je tvoje mišljenje o muzici koju mladi danas najčešće slušaju?
Imao
sam dugo problem s tim, sve do jednog trenutka kada sam počeo da se
osvešćavam, ne znam ni ja kako. Shvatio sam da je to poredak koji mora
da postoji. Ima jedna fantastična priča koju uvek pričam kada govorim o
tome ko šta sluša i čita, i šta je moderno i popularno. Da li roman neke
Bačić-Alimpić, ili novi roman Srđana Valjarevića koji ne može da se
kupi uz prašak za veš? Ta priča je da je krajem 18. i početkom 19. veka
postojao pisac Milovan Vidaković, koji je napisao osam romana. Oni su
potpuno isti, s istim sižeom i fabulom. Dvoje mladih, zaljubljenih se na
početku romana rastave. Zla sudbina ih rastavi, roditelji, uvek imaju
taj problem. I onda ceo roman lutaju po svetu, tristo strana lutaju po
svetu, i na kraju se nađu i sve bude strava. Svaki njegov roman je po
tom principu napisan. Milovan Vidaković je tada bio najčitaniji pisac,
pretežno u Ugarskoj. U to isto vreme, Dositej Obradović nije imao novca
da izda knjigu, a kamoli da postoji neka čitanost njegovih dela. Danas,
kada imamo tu mogućnost da sagledamo to jedno vreme iz daleka, kažemo da
je Milovan Vidaković predstavnik treš i kič literature, i to je sve što
se o njemu radi na fakultetu, a Dositej Obradović se proučava tri
meseca. To je po meni sjajna priča, i može da se poredi i primeni na
bilo koju sferu stvaranja, i danas. Uvek će postojati ona većina koja će
voleti nesadržajni proizvod, koji je lak za primanje, gde ne treba
mnogo da se razmišlja. To je laka zabava. To je uvek lakše prihvatiti, i
ti si kao zadovoljio svoje potrebe za kulturom. Uvek je taj deo u
manjini onaj koji zapravo živi i stvara ono što bi se pre moglo nazvati
umetnost, od one neumetnosti koja je većinska.
Šta misliš, kako bi mladi mogli da se više informišu o alternativnoj umetnosti i različitim vrstama muzike?
Pa
preko interneta, sajtova, portala i bilo kakvih žarišta te
alternativne, underground kulture koja je, da se ne lažemo, sadržajnija
od bilo kojih mainstream portala, sajtova... Naravno, bez poznanstva s
ljudima koji vole takvu umetnost to nije moguće. Treba istraživati, ne
biti lenj. Facebook je tu fenomenalna stvar. Ti podeliš nešto i to vidi
tristo ljudi za dvadeset minuta, i tako svaki proizvod pronađe svoju
publiku. Bitno je informisati se što više, kao i koristiti javne
događaje s tim ciljem, na primer žurke, izložbe...
Fakultet, emisija, puno obaveza... a ti imaš i bend. Kako to funkcioniše?
Pa
uvek mora nešto da trpi kada radiš više stvari. Imaš sto posto svoje
energije i onda je deliš. U ovom trenutku bend malo trpi, što zbog
emisija, što zbog faksa. Mi smo i skoro počeli kao bend, pre tek nešto
više od godinu i po dana. Spremao sam ispit, i bio je jedan lik koji mi
se dopao, zvao se Ivica. Trebalo je da učim neki drugi predmet, a ja
nisam, samo sam svirao. I imam jednog druga, Stefana Gaćešu, koji se
profesionalno bavi snimanjem, pa sam otišao kod njega i snimio pesmu. To
je tako ostalo. Posle mesec dana opet sam snimio pesmu. Sve je to
nastalo u sobi, bez drugih ljudi, i većina tih pesama je nedovršena.
Tako je nastala druga, pa treća i četvrta, i osetio sam da se nešto
dešava, da, zapravo, postoji neki kontinuitet u stvaranju nečega. Nisam
imao nameru da pravim album, da ga promovišem i da to bude neka ozbiljna
priča. Drago mi je što je to sve spontano ispalo i uspelo, to je baš
lep osećaj. Tako se u jednom trenutku nakupilo deset pesama, a ja sam
još od pete znao da će to biti album, ali nisam žurio. Završili smo
album, letos, okačili ga na internet i promovisali minimalno na
Facebook-u.
Gde ste do sada promovisali svoj album?
Imali
smo tri svirke, u Beogradu, Novom Sadu i Pančevu. Prva promocija je
bila u Novom Sadu, u CK13. To je upravo jedno od tih mesta alternativne
kulture koje može pomoći u promociji alternativne umetnosti. Uskoro ćemo
imati još jednu, u Pančevu, sredinom decembra, ali još uvek ne znamo
tačno gde. Imaćemo svirku s bendom iz Beograda, „The End Is Near”. To su
dve devojke, glas i akustična gitara. Kontrastno zvučimo, ali opet
sjedinjeno. One su više bright a mi smo malo dark.
Ko je, zapravo, Ivica?
Ivica
Kičmanović je jedan tragičan lik (smeh). On odlazi iz sela u grad da bi
se školovao, i koji zbog svojih moralnih shvatanja i pogleda na život
ima problema u gradu. Nailazi na tu urbanu sredinu i ne može da se
uklopi. Pritom, ima problem s tom ograničenom seoskom sredinom iz koje
dolazi. On čitav svoj fiktivni život u romanu ima raskol u sebi. Ne može
da se odredi. Ne može da se prilagodi na urbanu sredinu, a ne voli tu
ruralnu iz koje dolazi. Propada i zbog devojke u koju se zaljubljuje.
Ceo život beži od automatizma i birokratije da bi na kraju postao deo
toga. On postaje registrator, čovek koji radi u sudu, pri advokatima. Na
kraju je završio kao alkoholičar. Bio je veoma nadaren, dečko koji
obećava, a na kraju je sredina ta koja ga je uništila. Zato se on
samoubije, zapali sebe i registraturu. Meni je zanimljiva ta
neuklopljenost u sistem i na kraju to prihvatanje sistema i potpuno
degradiranje svoje ličnosti. Ne treba biti kao Ivica. Ja sam se s njim
poistovetio samo delom, u onom početku. Kada su u pitanju ti unutrašnji
sukobi - gde si, odakle si, šta prihvataš, a šta ne. To je lik iz romana
„U registraturi”, Ante Kovačića, koji je nagovestio modernu umetnost...
D. Joksimović
https://www.facebook.com/iva.alternativa
ОдговориИзбришиhttps://www.facebook.com/ivicamuzikaivica